Arenal en Cano Negro - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu Arenal en Cano Negro - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu

Arenal en Cano Negro

Door: Richard Kampyon

Blijf op de hoogte en volg Richard

09 Augustus 2017 | Costa Rica, Fortuna

Eergisteren zijn we vertrokken van Heliconia Island naar Hotel La pradera del Arenal in La Fortuna. Hier zijn we 3 nachten. Onze Lodge bevindt zich aan de voet van de Arenal; Costa Rica's bekendste vulkaan. De vulkaan is nog altijd actief. 's Nachts kun je bij helder weer er nog lava uit zien stromen. Vanaf onze veranda en ons zwembad hebben we een prachtig uitzicht op de vulkaan. We hebben een koelkastje, airco en zelfs een koffiezetapparaatje in ons huisje. Op Heliconia Island hadden we geen van drie. Roos is erg blij met het zwembad. Ze had de kindertefoon willen bellen om ons aan te geven voor kindermishandeling vanwege het ontbreken van een zwembad op Heliconia Island. Gelukkig heeft ze er nu wel één. Het is hier erg toeristisch. De vulkaan is erg in trek. Je hebt hier allerlei hotsprings en je kunt hier veel avontuurlijke dingen doen, zoals raften, paardrijden, mauntainbiken, paardrijden of een trike huren. Wat erg populair is in Costa Rica zijn de ziplines. Dit zijn kabels van honderden meters lang door de jungle, waar je aan kunt hangen en met hoge snelheid van platform naar platform kunt. Ik leg het waarschijnlijk niet helemaal goed uit, maar dat komt omdat ik het nog niet gezien of gedaan heb. Ik ben wel van plan om het deze vakantie nog te doen. Gisteren hebben we de waterval bezocht. We moesten 533 traptreden door de jungle naar beneden om onderaan de waterval uit te komen. Het was daar werkelijk prachtig. In het meertje onderaan de waterval heb ik een frisse duik genomen. In een paar treden lager gelegen meertje zijn we alle drie het water in geweest en hebben we vooral genoten van de prachtige feeërieke omgeving. De weg terug naar boven was even afzien, maar bij Roos was geen zweetdruppel te bekennen, waardoor ze haar weddenschap had gewonnen en nu 2000 costaricaanse colones (€ 3,-) rijker is. 's Middags heb ik onze vuile was naar de Laundry gebracht (een local die de was van toeristen doet). Tegen de avond kwamen we een stel uit Nederland tegen met 2 dochters van 5 en 7, waarmee Roos nog in het zwembad heeft gespeeld. Daar speelt ze nu op dit moment ook mee. Gisteravond lagen we om half 8 in bed. We waren moe en we moesten er vroeg uit voor een boottocht in Cano Negro. Dit is een nationaal park in het noorden van Costa Rica, nabij de grens met Nicaragua. Om half zes in de ochtend zaten we in de auto naar Los Chiles. Dit ligt op 4 km van de grens met Nicaragua. Vlak voor Los Chiles hebben we de onverharde weg van circa 19 km naar het plaatsje Cano Negro genomen. Dit was een spannende ervaring, omdat het een nogal afgelegen gebied is en de weg in het regenseizoen moeilijk begaanbaar zou zijn. Daarnaast stond de weg ook niet op de Google Maps kaart die ik in Nederland had gedownload. Ernesto de gids van Pariso Troical, waarbij ik de boottocht had geregeld had mij per telefoon verzekerd dat de weg zich in een goede conditie bevond, en dat was niet gelogen. Om 8 uur arriveerden we in het kleine dorpje en zwaaide er iemand naar ons. Dat moest Ernesto zijn. Ernesto heeft ons 2 uur meegenomen op zijn boot. Met hem zij we over de Rio Frio (de koude rivier) en door de wetlands gevaren. Van massatoerisme is hier in het geheel geen sprake. Integendeel, het is er erg rustig. Cano Negro wordt vooral bezocht door vogelaars. Vanuit Los Chiles zijn er wel toeristen die een boottocht maken over de Rio Frio, maar die komen niet zo diep in het park dan de vogelaars die de onverharde weg naar Cano Negro nemen. Het park behoort tot één van de belangrijkste wetlands en vogelgebieden van centraal Amerika. Er leven meer dan 300 verschillende soorten vogels. Er komen maar liefst 6 soorten ijsvogels voor, waarvan we er 4 hebben gespot. We hebben veel verschillende soorten vogels, leguanen en kaaimannen gezien. En ook de Howler monkey was weer van de partij. In Los Chiles, de laatste plaats vóór de grens met Nicaragua hebben we voor weinig geld heerlijk gegeten. 's Middags om 2 uur waren weer terug. Roos nam meteen weer een duim in het zwembad. Daarna hebben we gepoold en nu is ze met Floor en Yke aan het spelen. Morgen vertrekken we naar het vakantiehuisje van Toine in Pozo Azul. Toine is degene die deze reis voor ons heeft samengesteld. We zitten maar liefst een week in dit huisje. Het schijnt er heel mooi te zijn. Volgens de reviews is het verblijf in het vakantiehuisje één van de hoogtepunten van de vakantie. Wij zijn benieuwd.

• 10 Augustus 2017 - 09:11

Arjan:

Klinkt gaaf zeg! mooie foto's ook!