Tamarindo en Rincon de la Vieja. - Reisverslag uit Curubandé, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu Tamarindo en Rincon de la Vieja. - Reisverslag uit Curubandé, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu

Tamarindo en Rincon de la Vieja.

Door: Richard Kampyon

Blijf op de hoogte en volg Richard

20 Augustus 2017 | Costa Rica, Curubandé

Gisteren hebben we Tamarindo verlaten. We hebben genoten van het strand en de zee. Elke ochtend hebben we in zee gezwommen en van de golven genoten. Ons verblijf bij Luna Llena was erg mooi en sfeervol. Als we nog een keer in CR terug komen, gaan we beslist weer naar Luna Llena. Roos heeft zich zowel in zee als in het zwembad heel goed vermaakt. Ook de plaats Tamarindo, hoewel erg toeristisch, is ons goed bevallen. Je hebt er heel veel leuke restaurantjes. Roos' favoriet was Green Papaya, die van de schommels. Behalve de Canopy hebben we niet zoveel ondernomen, maar gewoon lekker gerelaxed. Na nog even in de golven en in ons zwembad te hebben gezwommen, zijn we gisterochtend vertrokken naar Rincon de la Vieja; ongeveer 2 uur rijden. Het ritje heeft ons overigens wel wat geld gekost. Bij een politiecontrole zijn we van de weg gehaald. We dachten dat het een standaard of alcoholcontrole o.i.d. was. Dat bleek niet het geval. De dienstdoende agent deelde ons mee dat dat we te hard hadden gereden. Hij zei dat wij 95 km/uur reden, terwijl 40 was toegestaan. We konden niet geloven dat we 95 km/uur reden, maar ons evenmin voorstellen dat we daar maar 40 km/uur mochten rijden. We reden qua snelheid met het gewone verkeer mee. We schrokken ons een hoedje toen de agent liet zien, dat de boete iets meer dan 207.000 costaricaanse colones bedroeg. Dit is ongeveer € 380,-. De agent rondde het bedrag af naar 200.000 colones, waarna ik het geld begon uit te tellen. Toen de agent zag dat ik contant wilde betalen, zei hij dat 100.000 colones ook genoeg was. Ik heb niet tegengestribbeld. Integendeel, ik was blij met de korting, maar ben er haast van overtuigd dat het geld in de zak van de agent verdwijnt. Sandra wees me d'r op, dat ik in Nederland mijn rijbewijs had kunnen inleveren en Roos heeft mij de hele route op de maximaal toegestane snelheid gewezen, waardoor ik het verkeer op sommige plekken behoorlijk heb opgehouden en veel ben ingehaald. Tegen half twee arriveerden we op onze bestemming: Guachepelin Hacienda nabij Curubande op de flanken van de Rincon de la Vieja. Hier zijn we twee nachten. Het hotel heeft ongeveer 54 bungalows en minstens zoveel paarden. Het lijkt hier wel een ranch. Op het ruim opgezette terrein van de Hacienda vliegen veel vlinders en papagaaien. Je kunt hier verschillende tours boeken. Vooral paardrijden is hier erg populair. Rincon de la Vieja is een vulkaan en is ongeveer 1900 meter hoog. De Hacienda, waar wij verblijven ligt op de flanken van de vulkaan. Rincon de la Vieja ligt in het noordwesten van Costa Rica, niet zo gek ver van Nicaragua. Het gelijknamig nationaal park is één van de mooiste parken van CR, maar wordt omdat het wat uit de richting ligt door toeristen vaak overgeslagen. Gistermiddag hebben we de hotsprings - de thermaalbaden - van Rio Negro bezocht. Deze baden liggen in een heel natuurlijke omgeving aan weerszijden van een rivier in de jungle. De baden hebben ook een hele natuurlijke uitstraling en er is geen sprake van commercie, waardoor je het gevoel hebt dat een warm bad in de jungle neemt. De temperatuur van de baden varieert van 34 tot 40 graden. Heerlijk dus. We hebben ons ter plekke ingekwast met vulkanische modder, ons vervolgens onder de koude douche afgespoeld en daarna een heerlijk warm bad genomen. Vandaag hebben we na een heerlijk en uitgebreid ontbijt het nationaal park bezocht. Hier hebben we de Sendura Las Pailas gelopen. Dit is wandeltocht van ongeveer 4 km (hier ongeveer 2,5 uur lopen) over de flanken van de vulkaan. Het was een prachtige wandeltocht langs gloeiend hete zwavelmeertjes, borrelende modderpoelen en heet water baden. Bijzonder was dat we het ene moment door groen tropisch regenwoud wandelde en op het andere moment op een hete en droge savanne liepen. Er is bijzonder veel vulkanische activiteit in deze regio. De wandeltocht naar boven is vanwege de vulkanische activiteit te gevaarlijk en enige tijd geleden afgesloten. Op de flanken van de vulkaan wordt heel veel geothermische energie (aardwarmte) gewonnen. Dit is voor CR van enorm groot belang. Door o.a. de winning van thermische energie voorziet Costa Rica volledig in haar eigen energiebehoefte. De energie is alleen uit duurzame (hernieuwbare) bronnen. Afkomstig. Costa Rica is op dit gebied al jaren lang koploper in de wereld. Zometeen gaan we in het restaurant lekker van de kaart eten. Morgen gaan we vroeg ontbijten, want dan staat ons een lange reis van ongeveer 4,5 uur te wachten naar Manuel Antonio. Via de Pan-American Highway gaan we richting het zuiden van Costa Rica. Manuel Antonia ligt aan de Grote Oceaan. Dus terug naar zee. We verblijven daar in Hotel Karahe.