Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Richard Kampyon - WaarBenJij.nu

Tortuguero

Door: Richard Kampyon

Blijf op de hoogte en volg Richard

04 Augustus 2017 | Costa Rica, Tortuguero

We komen superlatieven tekort om uit te leggen, hoe mooi en bijzonder het in Tortuguero is. We zitten in een soort van ecolodge in de jungle aan de rand van een rivier, waaraan zich nog veel meer lodges bevinden. Je kunt hier alleen per boot komen. We hebben ongeveer een uur met een klein motorbootje door de jungle gevaren om hier te komen. Het is 28 tot 31 graden, de luchtvochtigheid is hier tamelijk hoog en de plantengroei is overweldigend en weelderig. De planten die wij als kamerplanten hebben vormen hier de onderbegroeing van de jungle. Het is net alsof we in Hortus of in de vlindertuin in Emmen zijn. We hebben een houten huisje op palen. Iedereen hier heeft een houten huisje op palen die onderling door middel van loopbruggen met elkaar in verbinding staan. Bij de logde bevindt zich een heerlijk zwembad met fraaie caribische bar. Er is een mooi open restaurant, eveneens op palen gebouwd. In plaats van glas zijn alle raamopeningen van horrengaas voorzien en overal hangen ventilatoren aan het plafond. Dit heeft twee belangrijke voordelen. Het houdt de vliegen buiten en het zorgt voor een beetje verkoeling. Vanaf onze logde is het ongeveer 5 minuten varen naar de ingang van het Nationaal Park van Tortugeuro, waar je vanaf het water de prachtige natuur kunt spotten. Eergisteten zijn we met een klein motorbootje het Park in geweest. We hebben verschillende apensoorten, de meest exotische vogels, leguanen, krokodillen en schilpadden gezien. Sandra haar fotocamera en mijn verrekijker hebben overuren gedraaid. Roos heeft met haar eigen camera ook hele mooie foto's gemaakt. Zij genoot in het bijzondere wanneer de gashendel van de motorboot helemaal open ging en het water tot boven haar hoofd omhoog spatte. Ontbijt, lunch en diner is hier allemaal inbegrepen. We hebben een vaste tafel in het restaurant, die we met een gezin uit Israël delen. Zoon Roy is 17 en zit in het laatste jaar van de high school. Op mijn vraag of hij al weet wat hij na de high school gaat doen, antwoordde hij: I have some time. Zijn moeder legde uit dat hij drie jaar in militaire dienst moet. Dit geldt voor alle jongens. Zelfs meisjes moeten 2 jaar in militaire dienst. Ik vroeg: Hoe zij daar tegen aankijken. Hun vader antwoordde dat dit nu eenmaal zo is. Naast Israëliërs zitten in onze logde mensen over de hele wereld. Gisteren hebben we een natuurwandeling onder leiding van een gids gemaakt. 's Middags hebben we gerelaxed bij het zwembad en hebben we Aninga Lodge (een lodge naast de onze). Daar hadden we een prachtig zwembadje voor ons drieën. Bij het zwembad zaten een paar Howler Monkey's. Dat was echt geweldig en toen Roos en ik in het zwembad waren vlogen de toekans vlak boven ons hoofd. De toekan ziet er inderdaad zo uit als de familie Van der Valk ons altijd heeft voorgehouden. Even later vlogen 3 prachtige groen gekleurde papagaaien over. Boven het hoofd van Sandra bevond zich zelfs een slang toe ze naar ons huisje liep. Tortuguero zullen voor altijd in onze geheugen opslaan. Straks om 9:00 uur vertrekken we per boot naar Gualipes. Daar krijgen we onze auto die we de rest van onze vakantie bij ons houden. Van daar vertrekken we naar Heliconia Island. Dit is de naam van onze volgende accommodatie. Op het moment dat ik dit reisverslag wil beëindigen, komt Roos naast mij zitten: "Net zes toekans in één boom gezien pap". "Oh, mooi ja"".

Tags: Tortuguero